de Staat


En in Gent
april 29, 2011, 22:23
Filed under: Boeken, Muziek, Vormgeving

Ik weet niet of het de bedoeling is, maar ik kocht maanden geleden het boek van een tentoonstelling … en ging die  gisteren ook eens bekijken (de tentoonstelling, het boek had ik ondertussen wel al gezien). In het kort gaat ze over de invloed van (kunst)licht op onze manier van leven.
Naast een hoop foto’s, posters, en tekeningen die ook in het boek te zien waren hebben ze ook een aantal voor/na maquettes gemaakt. Voor en na grote en kleine stedenbouwkundige projecten, met telkens een simulatie van de lichtinval op een dag (dat ging met roterende tafels en een op en neer bewegende ‘zon’).

Prentjes:
  

Was het dan nog de moeite? Maar jaat!  (de geïnteresseerden raken met de link hierboven wel waar ze moeten zijn)
Terwijl ik toch in het STAM was zag ik ook hun permanente collectie over de geschiedenis van Gent. Die gasten hebben daar hun werk van gemaakt, ze zouden dat hier in Brugge ook wel mogen doen (Al denk ik dat er op dit ogenblik een tijdelijke tentoonstelling loopt die dat verhaal verteld)
Anyway, hieronder de stamboom van Karel V (met voor en achterkomers). Er werd daar precies nogal binnen de familie getrouwd (Filips II zelfs met de dochter van zijn zus. Tsss).

Daarna ging het van de Bijlokesite (dag schooltijd, daaag) naar de Vooruit voor een optreden van het Peter Brötzmann Chicago Tentet.
U leest hier een verslag bij de mensen die zoiets kunnen schrijven, ik maakte voor u een videootje.
(voor degenen die het begin te fel vinden: na een minuut of 3 doen ze het kalmer aan)


2 reacties so far
Plaats een reactie

Ik was graag naar Gent verlicht geweest indertijd … naar het schijnt (heb je’m?) was dat super!

Reactie door Dulcera

: )
Lichtfeestjes zijn altijd schitterend

Reactie door Marc




Geef een reactie

