de Staat


Pontduiken
april 23, 2011, 20:24
Filed under: In en om de tuin

Seizoenpuristen mogen zeggen wat ze willen, het is zomer. En dat is niet alleen zo omdat de Magnus-plaat hier opligt, en het Magnum-ijs … euh, op is. Het onweerlegware bewijs is… pontduiken.
Heb jij buiten de zomer ooit al iemand van een overzet zien duiken?
Ik dacht het niet.
Voila, einde betoog.

foto hier gepikt

… maar omdat ik hier nu toch ben:
Ben deze namiddag wezen fietsen. Voor de wetenschap! Allez toch zo’n een beetje.
Aangezien mijn fietszadel bij lange afstanden toch niet echt comfortabel zit had ik me gisteren zo’n fietsbroek-met-zeem aangeschaft in de hoop dat dit iets zou oplossen. Dat deed het ook: mijn zweet werd goed afgevoerd… maar ik zat tegelijk als een voetballer op m’n velo (dat zeem is veel te dik om comfortabel te mee te fietsen).

Volgende de stap: op naar het internet (want dat weet alles): Het net leerde dat ik met een zadel rondrij voor mensen van een ‘atletische’ rijhouding (redelijk ver -maar niet coureurver- naar voor gebogen) terwijl mijn houding eerder gemiddeld was (rug 30° naar voor). Aangezien je bij een rechtere houding een bredere steun nodig hebt bleek mijn zadel te smal om goed te zijn.
Omdat je voor een goed zadel toch wel iets van een 50 tot 80 euro (of meer) betaald leek het me geen slecht idee om eens te testen wat het resultaat was als ik het stuur een paar centimeter zakte.

… dus met een verlaagd stuur de baan op:
Vanuit Brugge ging het over de altijd geweldige Brieversweg, tot een zijweg er aantrekkelijk uitzag en ik die dan maar nam om zo in het centrum van Moerkerke uit te komen. Vanuit Moerkerke reed ik naar de Stinker en Blinker en eens daarover (denk ik) volgde ik de bordjes ‘Smokkelroute’. Het stuk dat ik er van reed was geweldig (Mocht ik bij michelin werken kreeg het stuk na Lapscheure een groen randje). De Smokkelroute werd gevolgd tot aan het fiets- aan voetgangerspont dat de Damse Vaart oversteekt.
Toen ik daar aankwam stond ie net aan de goeie kant en kon ik nog mee. Naast 4 fietsers stonden er ook nog 2 meisjes op die wat aan de afsluitketting aan het frunniken waren… om nog voor halfweg lachend de vaart in te duiken (in hun gewone kleren).

ik ben niet blijven wachten tot ze uit het water kwamen (waren ze volgens mij niet direct van plan) … volgde aan de overkant aangekomen de Riante Polderroute (ook een aanrader), en daarna de fietssnelweg naar Heist/Zeebrugge (dag vader en dag moeder, dag … euhm iedereen)… waar drinkbus en maag werden bijgevuld en ik terug naar Brugge reed.

Conclusie: met een lager stuur kreeg ik het pas na 2,5 uur op m’n heupen… en dat is een verbetering.


2 reacties so far
Plaats een reactie

Inderdaad, tis ineens zomer, mij hoort ge niet klagen!
Zijt ge aan’t trainen om mee te doen aan een vlaamsche klassieker?

Reactie door Dulcera

Geen vlaamsche klassiekers voor mij. Er wordt geoefend voor een fietsvakantie (vandaag de fietstassen opgehaald)
’t Gaat even goed zijn als het weer. Allez, het weer van de afgelopen dagen dan toch (hoop ik).

Reactie door Marc




Geef een reactie

