de Staat


De norm
december 16, 2010, 20:06
Filed under: Huiswerk, Vormgeving

Er kwam daarnet een looplamp uit het overbuurhuis. Overbuurman hing er aan vast maar zat ook in de schaduw. Hij woont daar niet, hij verbouwt, voor dochterlief, en wij babbelen af en toe bij.

Vandaag had ‘m parket gelegd. “Gerecycleerd uit een kasteel”, zei ‘m, en ik geloofde hem. Ik denk dat z’n parket meer waard is dan het meubilair in mijn living. Het zag er fantastisch uit, en als je er over liep klonken je stappen zalig gedempt. Zoals het zou moeten zijn. Of beter: zoals ik het zelf graag heb.

Morgen zou ‘m de plinten doen. Daarvoor wil hij het overschot aan parketplanken (geschaafde 4/4 van een cm of 15 breed) in de dikte wat bijschaven en in de hoogte tot een centimeter of 8 beperken. “Want dat is nu eenmaal de maat van plinten” zei ‘m.

“Er is geen norm in maatwerk”, zei ik hem, “Die zijn uitgevonden voor supermarkten en andere brico’s” … om vervolgens mijn zwak voor hoge plinten in een ‘zie de mogelijkheden een keer’-preek te verpakken.

Hij was nog niet helemáál overtuigd maar ik heb het gevoel dat de net aankomende dochter  hem straks wel over de streep zal trekken.

Allez, ik hoop het.

 


4 reacties so far
Plaats een reactie

Ooit liep ik met vrienden in het Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam. Het geweldige houtwerk van de vloeren, plinten en lambrizering kreeg al mijn aandacht. Zo mooi op maat en tot in elk detail geperfectioneerd.
Ja, uit een tijd dat vakmanschap gemaakt werd met een eergevoel!
Bewonderende groet uit Amsterdam-ZuidOost

Reactie door Rob Alberts

Dat zal dan waarschijnlijk een plankenvloer geweest zijn in plaats van parket. Of ‘ne plancher’ zoals dat te onzent zo kleurrijk wordt gezegd. Volhout, kortom. If I were a rich man…

Reactie door Menck

Stem!
Stem!
Stem!
(gaat het helpen denk je?)

Reactie door Dulcera

@Rob: Zo lees ik het graag🙂

@Menck: ’t belangrijkste is dat we mekaar begrijpen!

@Dulcera: Absoluut : )

Reactie door Marc




Geef een reactie

