de Staat


De Finlandroute
november 28, 2010, 21:00
Filed under: Op reis | Tags:

Eind vorige week schreef ik hier iets over het idee eens naar het noorden op vakantie te trekken. Toen moest ik nog aan de reisgidsen beginnen.

Op dit ogenblik heb ik er twee gelezen (2x Finland), een 3-tal ‘aandachtig doorbladerd’ (1x scandinavië in het algemeen, 2x Zweden), en liggen er nog stuk of vier te wachten.

Na de Finland-boeken zat ik met de gedachte dat het land ofwel ongelofelijk leeg is, of zichzelf enorm slecht weet te verkopen. De kuststreek tussen  Turku en de russische grens is nog vrij uitgebreid beschreven. Met uitgebreid bedoel ik dan dat je -als je de info uit alle bronnen samenvoegt- de indruk hebt dat er om de 30km wel iets te bezichtigen valt. Dat kon dan gaan om ‘kleurrijke traditionele gevels nabij de waterkant’, ‘markt met verse streekproducten op woensdagnamiddag’ of ‘stenen kerk’.
De Rough Guides editie over Scandinavië is echter de enige die expliciet schrijft dat er niks te beleven is als dat volgens hen zo is (ik zou niet graag de burgemeester van Lahti zijn)… of een hotel omschrijft als “only a little cheaper but decidedly ugly”,  en een museum parkeert met “Unless you’ve particular interest in the military role of horses and the uniforms worn by their riders, however, the collection of the Cavalry Museum can safely be ignored”. Ik hou daar wel van.

Anyway. Het belangrijkste was dat ik er meer wou zien dan in ‘even passeren’ mogelijk was, waardoor het oorspronkelijke plan bijgesteld werd. Ik ga die elk afzonderlijk bezoeken. (te beginnen met Zweden)
Omdat de Finse boel na het lezen nu nog fris zit stelde ik wel al een reisschemaatje op, daarbij werd rekening gehouden met de locaties die ik echt wilde zien, en de groene routes op de Michelin-kaart.

1/ Brussel-Helsinki (vliegtuig) + bezoek aan Espoo (Tapiola en Otaniemi)
2/ Helsinki (centrum + Suomenlinna)
3/ naar Lappeenranta met stops in Porvoo en Loviisa
4/ langs de Russische grens naar Savonlinna via Punkaharju
5/ via meer richels en voorbijrijdend aan Varkaus naar  Jyväskylä (en Säynätsalo)
6/ relatief korte verplaatsing langs Petäjävesi (werelderfgoed) naar Ruovesi
7/ … om daar enkele dagen te blijven (wat rondfietsen, boottocht naar Tampere…)
8/  … waarna er doorgereisd wordt naar Turku (eventueel met een glasmuseumstop in Kalvola)
9/ vanuit Turku een tocht door het archipel dat er voor licht (gedeeltelijk met overzetboten)
10/ om van daaruit terug naar Helsinki te karren, de auto af te geven en het vliegtuig in te stappen.

Zoiets lijkt me wel wat, en er is nog ruimte voor extra rustdagen.
Anyway, ooit dus.
Dan krijgt u een verslagje.


Geef een reactie so far
Plaats een reactie



Geef een reactie

