de Staat


You’ve got to hide your love away
november 21, 2010, 23:16
Filed under: Muziek, Vormgeving

Vrijdagavond zat ik door omstandigheden opeens op de eerste rij in een mis. (ze hadden me geduwd!) en allez, eigenlijk was het de tweede rij, maar die ene man op de rij voor me zat in een rolstoel … en rolstoelmensen zijn slechte tipgevers! Totaal onbetrouwbaar zelfs! Ik moest de hele tijd opzij kijken om te weten of we moest rechtstaan.

Rechts van me zat de dj-non (ze gebruikte cassettes en draaide goeie muziek), en aan de andere kant een mini-zustertje. Die laatste toonde mij één van de geheimen van de kerk. Ik dacht dat die omgekeerde stoelen daar overblijfselen waren uit de tijd dat kerkgangers nog heet devoot op hun knieën gingen zitten voor een priester… en wegens een gebrek aan devotie de dag van vandaag hun nut hadden verloren, maar niets is minder waar. Ik het het gezien.
Dat besje naast mij leunde opvallend flexibel voorover, klapte het zitvlak van de kniestoel voor haar omhoog en openbaarde daarmee een halve bibliotheek. Het zagen er allemaal bijbels uit maar ze moest toch even rammelen voor ze het goeie exemplaar vond. Daarop ging ze weer proper zitten, klapte het ding blijkbaar meteen goed open… en gloeide een beetje.

Die kapel gloeide trouwens ook een beetje. In het licht. Schoon licht. Het deed de romaanse vormen goed uitkomen. Ik hou wel van die stijl. De architect had in het plafond boven het altaar ook iets gedaan dat me deed denken aan de wanden van Aalto’s fins paviljoen. Het was een foto waard. Ik had m’n fototoestel zelfs bij, maar het leek me niet echt gepast.

In eenzelfde kerkelijke sfeer: ik kwam vandaag foto’s tegen Pawson’s klooster in Nova Dvur. ’t Mag er zijn. Jaat.


1 reactie so far
Plaats een reactie

Toch alweer enige tijd geleden dat ik een kerkdienst heb bijgewoond.
Maar uit mijn jeugd kan ik mij vele verplichte kerkdiensten en bijbellezingen herinneren.
Vriendelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost

Reactie door Rob Alberts




Geef een reactie

