de Staat


Het moment – uitsluitend ogen
november 12, 2010, 13:36
Filed under: Blog / het internet, Muziek

Ik weet niet of jullie Tweetage Wasteland lezen? Het is een blog over de invloed van sociale media op het echte leven (en omgekeerd).

Zijn laatste stuk gaat over de drang (belangrijke) momenten op beeld vast te leggen en daardoor de rechtstreekse beleving van het moment verliezen. Je kan het hier lezen.

Zelf film ik ook wel eens iets op concerten van Zita Swoon of Stef Kamil (om evoluties of unieke duetten vast te leggen). Een liedje of 2-3 op een set van 10-15 songs… dat lijkt nog mee te vallen, denk je dan.
Helaas. Door zelf de song op het schermpje van je -in mijn geval- fototoestel te bekijken (de cadrage moet toch min of meer aanvaardbaar zijn) mis je het volledige live gevoel. Je verliest een hoop van de aanwezige atmosfeer en de flow van het optreden wordt er mee gebroken. Helemaal opgaan in een concert is er niet meer bij.
En toch…

… toch zal ik het blijven doen. Voor groep en fans. Zolang het gewaardeerd wordt.


2 reacties so far
Plaats een reactie

Mja, het is iets waar ik ook soms over nadenk. En dan nog in dezelfde context als jij. Ik heb vaak spijt dat ik mijn camera niet bij heb wanneer ik op een concert ben. Juist door een nummer te filmen kan ik achteraf veel meer nagenieten van het concert. Ik hoef het filmpje maar te bekijken en alles komt terug terwijl dat zonder opname veel moeilijker is. Anderzijds is het wel een feit dat je op het moment dat je filmt alles veel minder intens beleeft dan zonder camera.

Reactie door Linn

Om de herinnering levend te houden kan je er ook een blogstukske over schrijven… of de goeie momenten op de achterkant van je ticket schrijven (het helpt om de verschillende concerten van elkaar te onderscheiden)

Reactie door Marc




Geef een reactie

