de Staat


Het boek en de GVZ
augustus 14, 2010, 23:28
Filed under: Boeken, In en om de tuin | Tags: ,

Ok, iets later dan hieronder beloofd, maar van een beetje wachten is nog nooit iemand … enfin.

Er werd hier de laatste week van boeklezerij gedaan.
Geheime Kamers stond al maanden weer in het rek met een blaadje ertussen rond bladzijde 60… en ik weet niet hoe dat bij jullie is, maar hier springen de blaadjesboeken constant van ‘lees mij verder, lees mij verder’.
Ooit moest ik eens plooien, en augustus leek me een mooie maand om te plooien (misschien is het het licht, misschien … de augustus-heid). Geheime kamers werd eindelijk uitgelezen en liet me met een raar gevoel achter (’t is geen slecht boek, wees gerust meneer Brouwers, maar ’t was misschien niet het beste moment om dat boek te lezen).

Om dat wrang gevoel weg te werken werd Norwegian Wood van Haruki Murakami in huis gehaald en gelezen (helemaal!), met drang. Het boek las alsof het geschreven was met een nachtradiostem, en iedereen weet dat nachtradioboeken zeldzaam zijn (geef het maar toe). Met drang dus. Ik ging over de middag zelfs naar huis om verder te lezen. Niet dat zoiets een extreme inspanning is (ik werk op een scheet van m’n huis), maar het kwam de laatste tijd toch zelden voor.

Die middagpauzes thuis hadden ook elke keer 5minutengesprekjes met de GVZ, de grijze vriendelijk zaag. Mijn buurvrouw. Die heeft blijkbaar de gewoonte om bij zon en ander schoon weer op een stoel in haar voordeur te gaan zitten. Het cliché, maar dan echt (waar zie je dat nog?) .
Die beetjes zon doen haar blijkbaar goed, want ze doet de laatste tijd niet meer van belletje trek. Er zal waarschijnlijk niks meer in te stellen zijn, of her in te stellen… of ze voelt zich gewoon beter… of doet nu wel wat haar dokteres zegt.

Hoe het ook zit, ik ga in ieder geval nog Murakami-boeken lezen, en jullie mogen titels voorstellen.


2 reacties so far
Plaats een reactie

Nog iemand die de pareltjes van Murakami heeft ontdekt. Ik las Norwegian Wood op een familieweekend in de Ardennen, mij niets aantrekkend van boze familieleden omdat ik weigerde mee te gaan wandelen.
Geen idee of je ze in het Engels ipv Nederlands leest, is een aanrader!

Reactie door Anneke

Ik vind dat Norwegian Wood een prima excuus is! (in alle situaties)
… en ik heb deze in het Nederlands gelezen. Lezen in het Engels is een optie, zeker omdat het Murakami-aanbod in de lokale Fnac dan groter is.

Reactie door Marc




Geef een reactie

