de Staat


De nacht (wat vooraf ging)

Officieel heet het ‘De nacht van west-vlaanderen’, maar voor de lopende en wandelende mensen (en ver daarbuiten) is het gewoon ‘De Nacht’.
Ooit -toen kabouters nog gewoon David heetten- heb ik er 10km gewandeld, en later -in 2003, denk ik- ook 10km gelopen, maar deze keer… deze keer was het voor echt. Ik ging een marathon lopen. (allez, das bijna echt, want er staat ook een 100km-loop op hun programma)

Mensen die het kunnen weten zeggen dat je voor dergelijke afstand een goeie basis nodig hebt, en dat kon wel eens een probleem worden.
Op 11 november 2008 had ik de laatste keer aan een massaloop meegedaan (1/2 marathon van ploegsteert), de week erna volgde nog een goedbedoelde stuiptrekking in een lange training van 25km (toen het verste dat ik ooit gelopen had), maar daarna was de goesting op en werd er niet meer gelopen.
Of toch, in het voorjaar van 2009 deed ik 2 keer een poging om opnieuw te starten. De eerste keer bleef het bij 5 gelopen kilometers, de 2de keer bij 7.
Tot 3 februari dus (facebook zegt ‘t). Ik wou nog wel eens de 20km door Brussel lopen, en dat moest sneller dan de vorige keren, en dan kan je er maar beter vroeg mee beginnen, om eerst wat stabiele beentjes te kweken, en daarna ook wat afstand, en als er tijd over was ook snelheid.

Omdat meer dan een jaar niet lopen ook niet goed is voor loopschoenen (ze verliezen demping door te blijven liggen), was ik na anderhalve maand stukjes van 3, 5, 8, en heel af en toe 10 tot 13km lopen toe aan nieuw schoeisel.

In de sportschoenwinkel kwam het marathon-idee, werden schoenen getest, gekocht, en meegenomen. Thuisgekomen werd meteen een trainingsschema opgemaakt bij MyAsics… en weg waren we.

Doel 1 (de 20km door brussel) kwam net op het einde van een rustweek in het schema, wat een meevaller was. Hier had ik me voorgenomen die te lopen in 1u30. Op 4min na is dat niet gelukt, en die 4 minuten ben ik in de eerste 8 km verloren, simpelweg te voorzichtig gestart.

Voor doel 2 (de marathon) had ik in dat berichtje 3u30 als tijd gezet… maar volgde ik toch een trainingschema van 3u45 met de gedachte dat ik dat kwartier er zo wel ging bijnemen (Als Johnny Logan van “What’s another year” mag zingen, dat mag ik ook “what’s another kwartiertje” denken, ná).


Geef een reactie so far
Plaats een reactie



Geef een reactie

