de Staat


Oh tuinhuis, mijn tuinhuis
januari 21, 2010, 21:44
Filed under: Huiswerk

Ik heb een kot nodig, een werkkot, en dat is de schuld van deze mevrouw.

Hoe nodig dat dan wel mag zijn? Wel, ik weet niet hoe dat bij u zit, maar in de zomer (en de lente, en een stuk van de herfst) sta ik op en denk ik: “vanmiddag eet ik een kreem”, heel de voormiddag huppelt die kreem-gedachte witheet door m’n hoofd om uiteindelijk gekoeld te worden door… uhu. Die kreem is dan nodig.
Nu is de werkkot-gedacht de wintervariante  geworden… en hebben ze hier in ’t stad helaas geen afkoelporties werkkot. Er is wel een 2 wekelijkse knutselsessie bij de mevrouw van hierboven … maar daar ligt tegelijkertijd ook de bron van het kwaad. De goesting is er geboren, of herboren.

In de periode 1991-1993 deed ik dat namelijk ook wel graag. Het 2de en 3de jaar houttechnieken was dat… de daaropvolgende jaren kwamen er teveel zware machines aan te pas om er nog veel lol aan te beleven, maar die 2 jaar, ja. Toen kregen we de basis mee en werd zowat alles nog met zaag, hamer en beitel gemaakt. Ik hou daar wel van, van dat machineloos meubelmaken. Ge voelt het materiaal veel beter aan (het zit ‘m in de vezels, echt. Iedere houtbewerkende mens zal het je bevestigen).

Lichtjaren later werk ik in een compleet andere sector en heb ik een huis zonder tuin of kot. En dat is een probleem. (ik heb eigenlijk wel een kot, maar met een diepvries en 2 fietsen staat die al vol, en als ik dat allemaal in de vorige zin had moeten zetten was die veel te lang geworden).

Mogelijke oplossingen voor het probleem:

oplossing #1: ik installeer alles in de kamer waar bureau en pc nu stof staan te vergaren. Stof of zaagmeel, zoveel verschil zal dat wel niet uitmaken. Nadeel van deze oplossing is dat de buren zeer waarschijnlijk niet zo content zouden zijn met het te verwachten hamergeklop en machinegebruik (ja, toch, ik ga echt geen lijstjes en profielen met de hand uitbeitelen of schaven).

oplossing #2: ik verhuis naar iets met een vrijstaande garage en gebruik die garage als atelier (ik heb toch geen auto)… en mocht er geen huis-met-garage te vinden zijn, dan past een huis-met-tuin-met-mogelijkheden mij ook wel. Tuinhuizen zijn in dit land een must-have, en je vindt ze in alle vormen en afmetingen. Volgens sommige heb je daar ook geen bouwvergunning meer voor nodig (maar helemaal zeker is dat niet, ok, misschien is dat wel een nadeel, want als die van ’t stad moeilijk kúnnen doen…). Een ander nadeel is dat een huis-met-ruimte de eerst 2-3 jaar niet in m’n portefeuille past.:-/

oplossing #3: de pappa en de mamma verhuizen binnenkort naar iets dat op oplossing 2 lijkt, en ons pa heeft nog een hobby nodig (allez, dat weet hij nog niet, maar die mens moet iets doen als ‘m met pensioen is, ist nie?)… en wij kunnen toevallig dezelfde hobby hebben.

Volgens mij is het tijd om een kreemtje uit de diepvries te halen.

+ de titel is door Zapnimf, Hildezonderblog, Elke, Margo, Nes, en Menck tot winnaar van deze wedstrijd gekozen. (ja, ik moest dringend eens uitlinken om verkeer te genereren)


5 reacties so far
Plaats een reactie

oplossing 3 in afwachting van nr 2 lijkt me ideaal. In het 1e geval zal je je niet alleen de toorn van de buren op de hals halen maar eveneens een huis vol overtollig stof krijgen. En ik kan het weten😉
Maar voorlopig mag je gerust nog even komen oefenen ten huize vrolijkheid.

Reactie door elke

graag had ik al een bestelling geplaatst. een kunstwerkje voor aan de muur besteld. bij voorkeur een houten vogel.

Reactie door pironik

Ah, hier zitte gij nu. Mojongseg, kon je dat nekeer nie zeggen?

Reactie door Margogogo

@ elke: Goe plan! (was ook mijn gedacht)
@ pironik: hmmm, ik ga mijn antwoord sparen voor een volgend blogstukske.
@ margo: tis nog maar pas zenne, get nog niks gemist🙂

Reactie door Marc




Geef een reactie

