de Staat


10 op Zondag #20 (iedereen is van de wereld)

Ooit kwamen deze 10 op zondag-lijstjes met een quasi wekelijkse frequentie… maar gezien de vorige editie ergens in november 2008 gepost werd doen we daar duidelijk niet meer aan mee🙂

Anyway, het is er dus van gekomen, en wel op vraag van Marian… maar ook omdat het gewoon geestig is om je hele muziekcollectie af te zoeken naar wat nummers die bij elkaar passen en – zoals hier de bedoeling was – qua thematiek in het “iedereen is van de wereld”-net te vangen waren.

De mazen van dat net werden ingesteld op “werelds”, “festivalsfeer (denk U2, maar dan positief)”, “samenhorigheid”, “alles klopt momenten”… en dergelijke meer, met dit resultaat.

Noordkaap > Gigant
__Ik heb Stijn gezien, gisteren, uhu. Opvallend grijs enzo, maar dat geeft niet.
Gigant werd gekozen voor de zin: “De stem van de wereld zegt ‘Kom’ “.
En verder is het ook een schoon liedje, ja, maar dat zijn ze allemaal (naar mijn smaak).

Yevgueni > Pannekoeken
__Naar mijn mening is Yevgueni de beste van de neo-kleinkunst lichting. Ik heb heel lang aan die gast (Klaas denk ik) zijn stem moeten wennen, maar nu mag het.
Staat hier omwille van het internationale aspect van de beschreven relatie (mijn excuses voor het taalgebruik, ik ben te moe om schone zinnen te schrijven)

Joe Jackson > Obvious Song (live in New York)
__Joe! Jackson! Ooit ga ik die mens live zien. Volgend jaar ofzo, dat moet lukken want die mens komt toch elk jaar ne keer naar België.

Pieter Embrechts > Shaken in de living
__Staat hier voor het groepsgevoel. Om het cultureel nog wat aan te dikken zou ik kunnen verwijzen naar het geweldige W@ = D@ waar die Embrechts ook aan meedeed… maar daar heeft Shaken in de living niks mee te maken, dus … sorry.

Turtles > Happy Together
__Voila, meer moet dat niet zijn

David Bowie & Mick Jagger > Dancing in the street
__In de reeks “laten we nog eens een wereldhit bezigen” is dees een heel schoon aflevering.

Blur > Girls and Boys (live op Glastonbury)
_Een maand of zo geleden was ik al zappend op de live uitzending van het Glastonbury festival terechtgekomen, en 5 minuten later begon Blur hun set met dit nummer. “vet”
(ik zou google willen danken voor het vinden van de bijhorende mp3)

Raymond van het Groenewoud > Hoppah
__Bij dit nummer zie ik Raymond en Josip Weber op een strand in Florida (is dat een Floridaans strand?) muziek spelen. Of het een verre herinnering is (de wereldbeker alginder is alweer 12 jaar geleden), of pure verbeelding weet ik niet, maar “de sfeer is goed” (of neen, dat klopt niet, Paul Van Himst was toen trainer van de Rode Duivels).

Zita Swoon > Big City (live in de Marconi Studio)
__Wij zijn onderdeel van het eindapplaus. “Wij” staat hier voor Marc en zijn Ma die net die dag 60 werd. Ze heeft haar -toen- heel goed gedragen.

dEUS & Koen Wauters > België (live op 0110)
__Als ik dit artikel (en de reacties) mag geloven wordt er in Nederland gewerkt aan een gelijkaardig concert voor verdraagzaamheid.
Van mij mag dat, het kan geen kwaad… en het kan schone momenten opleveren.

.

Voila dat was het.
Dit lijkt me een goed moment om er mee op te houden.


2 reacties so far
Plaats een reactie

Bedankt Marc.

Reactie door mimi de moemoe

Daarenboven is Pieter Embrechts ontzettend knap ook nog.
En deze vraag dringt dit op: is uw schilderwerk al gedaan en is het huis alweer proper, Marc. Want in plaats van lijstjes te maken…

Reactie door elke




Geef een reactie

