de Staat


Soms vraagt een mens zich af (2): doorgroeien
januari 28, 2009, 22:23
Filed under: Werk

Bij een openbaar bestuur werken heeft zo zijn voordelen, maar de mindere kant was vandaag ook goed vertegenwoordigd.

Jaren werken De Koppen al aan hun ‘kader’, hun visie op de statutaire personeelsbezetting. Een ‘wat hoort waar’ dus. Jaren waarin de ene een voorstel doet, en de andere daar wel mee akoord kan gaan op voorwaarde dat er een paar kleine wijzigingen aan gebeuren… waarna de eerste er weer mee gaat prutsen enzoverder enzovoort… tot ze het op een bepaald moment eens zijn en hun voorstel aan de personeelsdienst overmaken… die het hele zootje terugstuurt met de vraag een realistisch voorstel te doen en alles terug van voor af aan begint.
Uiteindelijk hebben ze toch ‘iets’ goedgekeurd gekregen (ergens in november denk ik), het lijkt eerder een ‘wie hoort waar’… maar voorlopig gaan we het er dus mee moeten doen.

… of niet. Want het ding wordt toch op een vreemde manier toegepast. 2 Weken geleden hadden ze bijvoordbeeld iemand aangeworven op contractuele basis (zonder examen dus). Die persoon voldeed toen helemaal aan wat in de vacature gevraagd werd. Deze week wordt er voor diezelfde functie een examen aangekondigd voor een vaste benoeming… en plots voldoet ze niet meer aan de diplomavereisten. Waar er bij contractuele aanwervingen wel wat speling op zit, moet het voor zo’n statutaire invulling volgens de letter zijn, dan halen ze de statuten boven. Over het algemeen levert dat geen problemen op, maar hier is het toch wel heel pijnlijk.

Voor mezelf zag ik in het personeelsplan 1 functie als mogelijke doorgroeiplaats (ze past me perfect, een beetje als dit, maar dan full-time). Per toeval hoorde ik 2 weken geleden (iets dergelijks) dat ze die ook effectief gingen invullen en de voorbereidingen voor de aanwerving al volop bezig waren. En dan informeert een mens zich al eens (ik heb raar graduaatsdiploma en van ervaring hebben ze hier nog niet gehoord). Eerst bij de chef van die afdeling (“ja, misschien, ik ga het zo voorstellen”), dan een week later nog eens bij die chef (“het is doorgestuurd. Diploma blablabla was mogelijk, en dan nog iets bachelor-achtig”)… waarna mijn alarm begon te loeien (iets bachelor-achtig was me door voorgaande ervaringen net iets te vaag), en een mail naar de personeelsdienst werd een telefoontje van een kwartier met als boodschap: “Zonder wijziging van ‘de statuten’ kan jij nooit aan een examen voor dergelijke functie meedoen.”

… en dan leg je de telefoon toe en denk je: “Met alle chinezen…” en begin je te bellen. Geen politiekers neen, ik heb nog altijd mijn principes, maar voor de rest iedereen die er iets over te zeggen kon hebben. Alleman bleek blijkbaar gechokeerd, want “het was toch wel de bedoeling dat jij meedeed” en “we gaan dat direct eens bekijken”… met als gevolg dat de aanwerving (die nog niet bekend gemaakt was) efkes blijft liggen tot de baas van de baas vrijdag terug is… en ik op hoop leef.

Hoop dat die mens het eens is met de rest van zijn koppen, dat ze er iets contractueels van maken en statuten eens laten aanpasen en omschrijven zoals andere besturen dat doen: met een opleidingsniveau en de vereiste kennis (of ervaring, stel je voor).


5 reacties so far
Plaats een reactie

Dream on, dream on, Marc. Ze gaan het daar nooit leren. Run while you can!

Reactie door elke

Marc we gaan duimen voor je.

Reactie door mimi de moemoe

hoewel ik het systeem niet begrijp, snap ik uit dit berichtje wel dat je wegens een rare baas niet in aanmerking kwam voor een baan die je wel wilde? en dat dat wellicht rechtgezet gaat worden?
vreemde zaak.
tijd om te verkassen?

Reactie door elsje

Hoog tijd om te verkassen, Elsje, hoog tijd!

Reactie door elke

en toch, en toch… toch doe ik mijn werk graag. Dan neem ik er de minpunten maar bij.

Reactie door Marc




Geef een reactie

