de Staat


Rooie lichten? Moh!
oktober 19, 2008, 10:23
Filed under: In en om de tuin | Tags: , , ,

Kort: moet er niet meer gestopt worden?

Langer:
Gisteren, Lille…
Ik vond er niet wat ik zocht…
heb nochtans wat moeite gedaan hoor,
muziekwinkels zitten er blijkbaar heel goed verstopt, 
op de fnac na heb ik er in de het centrum (en Euralille) geen enkele gevonden.

In die Fnac zag ik Eva, Kapinga, en Stef,
vroeg ik de verkoper naar cd’s van die mensen (’t het frans!)
de man antwoorde in volzinnen waar ik geen woord van begreep,
uit de intonatie was uit te maken dat het om een vraag ging,
dus ik zei “Oui”,
en de man bracht me naar hun recentste cd,
ik vroeg of ze nog andere cd’s hadden
(alweer in het Frans!)
maar die hadden ze niet
(“Non” is zelfs in vreemde dialecten gemakkelijk te herkennen).
Mijn ergnissenlijst werd wat langer.

Maar
ik wou het eigenlijk over een andere ergernis hebben.
Het was daar druk in Lille.
Straten en voetpaden vol, en blijkbaar is dat zowel voor auto- als voetmensen een reden om verkeerslichten te negeren. Zo, zonder gène. 
De doorloopgewoonte blijkt vrij ingeburgerd. Zelfs hier in Brugge.
Zelfs lopers doen het! Zij, de eerlijkste sporters. Zij, bekend van hun ‘groot onderling respect’. Ze doen het, zonder twijfel, alsof het mag.
Ik vind het ook niet geestig om daar 2 minuten te staan en in die tijd 3 auto’s te zien passeren (Brugge is iets minder druk dan Lille), maar heb nu eenmaal mijn principes, en stoppen voor een rood licht is daar één van.
(Soms wil ik een flik zijn)
(Soms wil ik ook gewoon een djoef uitdelen)

en nog
Het broodjeswinkelmeisje in Lille schakelde merkwaardig genoeg op Engels over. (ik had m’n bestelzin vooraf nochtans geoefend)

en ook nog:
De NMBS heeft voor dergelijke verplaatsingen een ‘trampolineticket’… hoe geweldig is dat!

6 reacties so far
Plaats een reactie

Ik was ooit net als de Lillenaren, Lillenezen of Lillienners maar sinds ik kinderen heb stop ik netjes voor rood… Ik word opgevoed door de kinderen, zeg maar. Dat heb jij duidelijk niet nodig!

Reactie door elsje

rood is stoppen, dat weten we wel. En dat doen we ook. Wij wel. Nu al de rest nog.
(ik wil ook flik zijn, volgens mij heb je dat zinnetje van mij gestolen)

Reactie door elke

@ Elsje: ik heb geen idee wat ze zijn; de nieuwslezer in marc zou het houden op: “De inwoners van Lille”.
+ wat heb jij voorbeeldige kinderen!

@ Elke: iedereen flik?

Reactie door Marc

Lichtjes off topic, maar, Lille, is dat een mooie stad?

Reactie door Linn

Zelf in Lille wonende, kan ik bevestigen dat het een prachtige stad is!
De mensen die hier wonen heten “Lillois” of “Lilloises”.

En bovendien: in Frankrijk bestaat de fantastische wet die auto’s laat stoppen voor het zebrapad als iemand wil oversteken NIET! De Fransen proberen die dus af te dwingen door kriskras over te steken.

En wat de muziekwinkels betreft: ik koop bijna nooit cdtjes.

Reactie door Tine

@ Linn: Lille is best een mooie stad. Door de drukte liet ze zich niet gemakkelijk bewonderen.. maar ik zag heel mooie pleinen. Je merkt aan de bouwstijl en het kleurenpalet in de straten ook meteen dat je in frankrijk bent. (het is als een zuiderse en ook mooiere versie van Kortrijk)

@ Tine: Merci (en het is schandalig!(van de chauffeurs), en moedig (van de voetgangers))

Reactie door Marc




Geef een reactie

