de Staat


Beter dan op Youtube – Leonard Cohen in Brugge
juli 10, 2008, 23:13
Filed under: Muziek | Tags: ,

Dat Martha Wainwright het voorprogramma deed, ja, en dat ik enkel de laatste 2-3 songs van haar set hoorde, en dat die goed waren, dat ik dacht van van “mmm, misschien was ik beter toch wat vroeger afgekomen”.

En dan de Leonard, “Linnurd” gelijk dat we zeggen. Die begon met Dance me to the end of love, en dat was goed… en chance voor mij, want één van de weinige nummers die ik van de man ken, deze met dank aan Youtube. … en het geluid was van in het begin perfect, zowel voor als achteraan, en ik kan het weten, maar dat lees je hierna wel.

Ik had mij vrij vooraan gesteld, zo ongeveer halfweg podium en geluidstoren… en dat zag er daar ook goed uit, tot er een toren voor mij kwam staan… waarom nu just voor mij… op een veld quasi gepensioneerden die toch al niks zagen… die gast was zo groot dat ik zelfs niet meer over zijn schouder kon kijken. Opzij gaan was ook al geen optie (ik kon die ouwe mensen toch geen duw geven)… dus ben ik het na zes liedjes afgetrapt. Op de weg naar achter de burgemeester een duwtje moeten geven (had de indruk dat die ook al betere dagen kende)… en 100 keer van “excuseer mij” gedaan … om uiteidelijk drankbonnen te kunnen kopen … en helemaal achteraan het terrein achter een colaatje te gaan. Daar een klapke gedaan met D. en eens de dorst over was tegen een grote wegwijzer gaan leunen (die gaf ook licht, wat van pas zou komen bij het schrijven van de kladversie van deze post).
Daar leunend was het zicht op het podium onbestaande… CactusTube zorgde voor het surrogaat, dat was nog altijd beter dan Youtube.

Wat was er zoal te horen? (en kan ik me nog herinneren)

  • Dance me to the end of love

pauze

  • Tower of Song (hoort om nog niet uitgemaakte redenen bij mijn favorieten – eindigend met volgend mantra: do-dum dum-dum, d-do-dum dum – ok dat klinkt beter dan het leest)
  • Suzanne
  • Hallelujah (“I didn’t come to Bruges to fool ya”)
  • I’m Your Man (kende ik niet, maar lijkt me te bestaan om door Admiral Freebee – die daar ook rondliep – gecoverd te worden)
  • Take this waltz (iemand die alsnog met mij een walske wil doen? Ik kom u wel halen hoor)

1ste bisronde

  • So Long, Marianne
  • First we take manhatten (geen enkele youtube komt ook maar in de buurt)
  • Sisters of Mercy (kende ik niet, maar de titel was vrij duidelijk. Hetzelfde kon van de volgende songs gezegd worden)
  • If It be your will (schoon)
  • Closing time (leek me overbodig, aangezien hij beter heeft om af te sluiten)

2de bisronde

  • I tried to leave you (zoals deze dus)

aan Pironik: geen Partisan gehoord, of het zou moeten zijn dat ‘m die speelde toe ik om drank was.

Voor wie dit weekend naar het Cactusfestival gaat: Er waren hier en daar wat modderstroken, ge kunt ernaast lopen, maar botten of bottinen kunnen van pas komen.

10 reacties so far
Plaats een reactie

Muziek van de Linnurd ken ik ook niet zo goed, maar als’t om te dansen is ben ik er graag bij… Kom maar af!

Reactie door Nes

thanks for giving an impression of cohen in brugge!!!
heb hem ooit in byzondere omstandigheden in antwerpen gezien…
kon er nu niet bijzijn en ik kan je verzekeren dat al degenen die op deze dance me to the end of love dansen met ‘een’ partner het nooit zullen vergeten…
Hij blijft eeuwig jong…hopelijk staat het festival binnenkort op google voor al degenen die om hun eigen redenen er niet bij konden zijn…
hartelijke groet en zoals hierboven op het filmpje had ik suzanne nog nooit gehoord!!!
mooi…ik wens u een geweldige partner toe om uw ‘walske’ te dansen maar ik zou toch kiezen voor DANCE ME TO THE END OF LOVE!!!!

Reactie door germaine

’t is je gegund hoor, maar ’t is erg.

“Die begon met Dance me to the end of love, en dat was goed… en chance voor mij, want één van de weinige nummers die ik van de man ken, deze met dank aan Youtube. …”

Ik moet zowat dertig jaar fan zijn, ken zogoed als al zijn nummer uit mijn hoofd bij wijze van spreken, ’t is de enige artiest uit de top tien van mijn ‘idolen’ die ik nog nooit live aan het werk zag. Voor ik het goed en wel wist dat hij naar België kwam was alles al uitverkocht.

Spijtig, spijtig, mijn hart bloedt wanneer ik dit lees.

Reactie door Aïda

@ Nes: to zeer binnenkort (hoop ik)

@ Aïda: hab mijn ticket pas een 10-tal dagen geleden gekocht van iemand die er één over had (en een ietsje voordeliger dan de normale verkoopprijs) …
dat was een gok (ik vind 47 euro veel geld voor een eerste kennismaking), maar de man was zijn geld waard, ik heb er van genoten.

Reactie door Marc

ah! de Roen ziekte…
Als ge een pilleke nodig hebt; ge weet mij wonen 😉

Reactie door RoenHetZwoen

Je had geluk, ik heb vruchteloos gezocht naar een betaalbaar ticket, maar de prijzen op oa ebay gingen tot 250 eur, dit was me helaas wat te veel, en dat vind ik zelfs nu nog na de positieve recensie in de Standaard, ik wil niet meedoen aan die handel.

Het positieve is dan weer dat jij een geweldig artiest beter leren kennen hebt 🙂

Reactie door Aïda

Het concert was fantastisch, veel warmer dan verwacht. Ik zat op een vuilbak tussen podium en de grote schermen in en heb hem dan ook heel vaak gewoon kunnen zien, zonder reuzen voor mijn neus.

Hij zong echter wel “I only came to Bruges, to fool you” en niet wat jij daar schreef, maar dan, wij hadden perfect geluid, we zaten dicht genoeg.

In november gaan wij misschien naar Duitsland, het al nog een keertje overdoen, ik hoop het, ik hoop het want dit is zo uniek.

Reactie door Kaatje Wharton

Hmm, ik ken bijna al de nummer die hij speelde. Dat zou nu nog eens iets voor mij geweest zijn. Misschien moet ik toch nog eens mijn kot uitkomen om een concert of festival mee te pikken.

Reactie door Linn

‘k Heb ooit, heel veel jaren geleden, toen ik nog jong en mooi was, eens een plaat van LC geleend en ik ben daar tal van keren mee op de zetel gecrashed. Gecrashed, als in: alles donker, ogen toe, verstand op nul en genieten. Waarom ik mij achteraf nooit een cd van hem ben gaan kopen om dat gevoel nog eens op te roepen is me een raadsel.
Dat raadsel gaat eerstdaags compleet van de baan geveegd zijn, ik zeg het je.

Reactie door Margo

Het is met heimwee dat ik terugdenk aan die avond, 10 juli 2008, het concert in het Minnewaterpark in Brugge van Leonard Cohen. Een enige mooie belevenis. Mooi, mooi !

Reactie door Nick C




Geef een reactie

