de Staat


Telenet vs Belgacom
december 5, 2007, 12:00
Filed under: Huiswerk | Tags: , , , ,

aka: dienstverlening in al zijn vormen
aka: de Staat en zijn digitale revolutie

…en hoe het zover is gekomen.
De tijd leek me rijp om eens een tv-aansluiting binnen te doen… en in één moeite ook te kijken voor internet en telefoon.
Omdat de ‘kop of munt’ manier van kiezen zelden de mijne is (net als iedereen blijf ik gooien tot ‘de goeie kant’ omhoog ligt) werden Telenet en Belgacom in hun blootje gezet.

Het net leerde me dat de Telenet- en Belgacom-tavrieven vergelijkbaar zijn, en na nog een rondje klikken lag Telenet voor omwille van zijn grotere bandbreedte, waardoor je tegelijk kan surfen en tv-kijken (multimediaal als we zijn).

Tijd voor de kleine lettertjes dus en op naar de Telenet-shop. Volgens hun eigen infolijn (0800-66 730) was BelCompany de place to be…
– waar ze geen recente folders hadden (oink),
– mijn vragen (wat zijn de vaste kosten, is er een actie en wat is de abonnementprijs na afloop van die actie) probeerden te beantwoorden door op de Telenet-website kijken (heel professioneel),
– de ene medewerker zei dat naast het abonnement enkel betaald moest worden voor de éénmalige installatie en de aankoop of huur van ‘het bakske’ (*),
– en zijn collega hem uit de verte aanvulde met “en het kijk- en luistergeld natuurlijk”
Het kijk- en luistergeld? Werd die belasting tijdens de rode gratisrevolutie niet afgeschaft? Een vrolijkheid bevestigde (**), en we gaan er van uit dat de distributie bedoeld werd.

(Ik hoop dat Telenet dergelijk amateurisme regelmatig gecompenseerd ziet in een vette BelCompany-cheque. In die hele BelCompany winkel was een foldertje van Telenet’s digitale televisie het enige waaruit je kon afleiden dat hun producten daar verkrijgbaar waren. Een raamsticker, of poster in de winkel lijken me het minimum).

Niks wijzer op naar de Belgacom-shop … waar het opmerkelijk drukker was. Het was als binnenlopen in een levensecht shopkanaal, met een overdreven enthousiaste verkoper die mijn vragen heel volledig maar voor de hele winkel – en iedereen die buiten op de bus wachtte (en dat waren er nogal wat) – van een antwoord voorzag. En toen ik vroeg hoe het dan wel zat met het opnemen van programma’s op video of dvd begon hij een warrige uitleg doorspekt met ons-kent-ons-‘ge weet wel’ over toestellen waar hij niks over mocht vertellen maar die misschien wel ergens verkrijgbaar waren. (alsof ik iets illegaals zou willen, tss).
Samengevat: op het opnemen na, kreeg ik te horen wat ik moest horen.

Omdat de BelCompany-uitleg me niet zinde… terug naar de Telenet-website. Daar vond ik onderaan hun tarievenpagina een pdf-document dat veel uitgebreider bleek dan de html-versie en al mijn kostprijsvragen beantwoordde.
Terwijl ik daar toch was leek het me geen slecht idee de lijst met verdelers eens te raadplegen.

En zie… de winkel waar Overbuurjan werkt stond er ook tussen. Marc dus naar Tuytens voor de ‘hoe gaat dat nu praktisch in z’n werk’-vragen, zoals daar zijn… Hoe zit dat nu met dat opnemen (dat blijft zoals het altijd is geweest), en … Heeft mijn huis wel een kabelaansluiting? Dat er ergens een telefoonlijn binnenkwam, ja dat wist ik, maar kabeldistributie, die was me nog niet opgevallen (had er eerlijk gezegd ook niet achter gezocht). Mijn adres bleek blank op de computer, maar dat sloot niks uit, bij woningen die lange tijd niet bewoond waren kwam dat wel meer voor. Ik moest gewoon eens naar de Telenet klantendienst bellen en 12u later kon hij me dan verder helpen.

Hij had dat niet mogen doen. Die klantendienst van Telenet, dat zijn namelijk ook verkoopjongens en -meisjes. En wat nog beter is, ze mogen blijkbaar sinterklaas spelen. Evy-van-het-callcenter deed me zomaar een digicorder cadeau (geen 249 euro, geen 199 euro, neen, helemaal gratis) (***). Eerder die middag vertelde ik E dat er 97% kans was dat het Telenet zou worden, Overbuurjan’s uitleg had dat op een volle 100% gebracht… en dus liet ik de trouwens heel sympathieke Evy – die het afgelopen jaar 2 keer verhuisd was – mij een budget-pack verkopen.

En morgen wordt die geïnstalleerd, waarbij ze me een beetje op snelheid gepakt hebben (is het een voorsmaakje?). Mijn tv stond nog in het magazijn van mijn ouders en van een internetklare pc was al helemaal geen sprake. Ondertussen is de tv onderweg en heb ik eens rondgekeken voor een relatief goedkope laptop (met breed toetsenbord, zo’n afzonderlijk numeriek klavier vind ik maar niks)… en dat komt vanavond nog helemaal in orde.

…denk ik,
ja, ja, uhu, of, wacht, neen, owla … een telefoon… ik heb nog geen telefoon.
(krijg je die bij een aansluiting?) (bij de swa, oep den twelf?)

Sterretjes:
* het duurste bakske – ‘de digicorder’ – werd me aangeraden omdat je ermee kan opnemen – maar niet kan branden. Volgens de uitleg was het sowieso niet mogelijk een programma op video of dvd te zetten omdat het signaal gescrambled was.
** het kijk- en luistergeld bleek later enkel in vlaanderen te zijn afgeschaft.
*** het feit dat later deze maand de HD-recorder gelanceerd wordt en de oude toestellen de deur uit moeten zal er wel niet vreemd aan zijn.

decoration


Geef een reactie so far
Plaats een reactie



Plaats een reactie