de Staat


De job van je leven
november 23, 2007, 12:07
Filed under: Werk

Tot 29 februari. Tot en met die dag loopt mijn huidig arbeidscontract. Ik ga er dan acht en een half jaar werken en in die periode twaalf ‘contracten van bepaalde duur’ – variërend van 3 maanden tot 1 jaar – uitgediend hebben.
Degene die ik al die tijd vervang mag wel eens gaan uitmaken of hij nog terugkeert of niet… maar …

Acht en een half jaar.
Het enthousiasme waarmee ik eens begon… Er werd nog getekend in het tekenbureau, met rotringpennetjes op polyester, plannen inkleuren was nog handwerk (penseelgewijs, jaha)… en iedereen was door de gelijkaardige taken nog flexibel (samengevat: het was onthaasten op de werkvloer).

Acht en een half jaar.
Er zijn collega’s waarbij ik niet meer weet wat gezegd – maar wel altijd terecht kan, er zijn er waar ik samen mee kan lachen, er zijn er waarmee ik wel op reis zou gaan, en er zijn de anderen.

Acht en een half jaar.
In de loop van de jaren heeft de informatica de tekentafels verdreven en steeds sterkere CAD-werkstations gebracht (niet dat ik nog veel getekend heb). De grote beeldbuizen werden vervangen door flatscreens (waarop nauwelijks plaats is om een post-it collectie bij te houden) en tonnen papier gingen de databank in.

Acht en een half jaar.
Vorige maand vroegen ze in de cinema mijn studentenkaart. In juni 1999 behaalde ik mijn graduaatsdiploma (met vreugde).

Acht en een half jaar.
Sinds begin deze maand heb ik anderhalve dag per week de job van mijn leven. Anderhalve dag puur genot. Anderhalve dag om de rest van de week op te teren (vandaag Young Folks door de gang lopen fluiten). Anderhalve dag luisteren naar embryonale burenruzies, grote en kleine plannen, architecturale rebussen… en iedereen de goede richting uitsturen.

Anderhalve dag.


1 reactie so far
Plaats een reactie

[…] in het personeelsplan 1 functie als mogelijke doorgroeiplaats (ze past me perfect, een beetje als dit, maar dan full-time). Per toeval hoorde ik 2 weken geleden (iets dergelijks) dat ze die ook […]

Pingback door Soms vraagt een mens zich af (2): doorgroeien « Ionesque




Geef een reactie

