de Staat


Kiezinge (2)

Bijzittersdag begon vroeg,
te vroeg.
na het douchen was net nog tijd om boterhammen te smeren, eten zou in het kiesbureau moeten gebeuren.
7u30 stond er op de kieswet-brief, 7u32 was ik er, op tijd. De bijzitterplaatsen waren al ingenomen, maar ik mocht secretaris spelen.
(het secretarisschap verschilt nauwelijks van het bijzitterschap – formulieren tekenen onder ‘secretaris’ ipv ‘bijzitters’ is het enige verschil dat ik vond)
Stemformulieren stempelen. Daar moet je niet voor gestudeerd hebben (het lukt zelfs vlot tijdens het eten van een broodje). Voor het doorgeven van paspoorten en oproepingsbrieven al evenmin.

Tijd zat dus om te kijken naar wat voorbijkomt… je ziet nogal wat oud-klasgenoten voorbijkomen (tot mijn 11de zat ik op het dorpsschooltje, dezelfde school waar nu het kiesbureau was ingericht). De kleine krapuultjes van toen blijken er vandaag extreem burgelijk uit te zien. Met kinderwagen, beleefde dank u’s en een afbetalingsplan in de rimpels om hun ogen – en ja, waarschijnlijk staat er thuis ook een senseo in de keuken.
Schone jonkvrouwen wonen er ook in de straten A-tot-H. Maar dat was enkel een bevestiging van wat ik al wist 🙂

En of het leuk was?
Om eerlijk te zijn begrijp ik na vandaag nog minder waarom ‘de mensen’ er zo tegenop zien om ‘te gaan zitten’. Er wordt gelachen, er wordt gezwanst, er wordt om de vijf voeten gepauzeerd (kiezers komen in golven). U wil het ook! (en als je kan kiezen, wees dan degene die de paspoorten teruggeeft – of niet)

En over de uitslag… de sp.a heeft ‘intiem’ – of was het ‘in team’, mevrouw Van Brempt – verloren. Jammer, maar ik ga er mijn slaap niet voor laten (die eer laat ik aan de schone jonkvrouwen).

Geef een reactie so far
Plaats een reactie



Geef een reactie

