de Staat


Writersblock
september 25, 2006, 11:36
Filed under: Boeken | Tags: , , , , ,

Misschien wel, misschien niet, ik ken de gebruiken van mijn lezers niet, maar zelf schrijf ik wel eens iets in bed. Ideeën willen nogal eens vluchtig zijn. Zo vluchtig dat een sprintje richting bureau… Gelukkig bestaat er nog zoiets als nachtkastboeken. Maanden liggen ze daar, te wachten om gelezen te worden. Tot ze één worden met het meubilair.
Nick Horby’s High Fidelity is bij mij zo’n boek. Het is geen boek meer, het is een schrijfblok geworden. De ideale ondergrond om opduikende woorden of zinnen toch iet of wat leesbaar neer te schrijven.
Naast zijn kwaliteiten als schrijftafel is het boek ook qua inhoud aan te raden. Al hebben mannen en vrouwen de neiging (opnieuw: de neiging) dit boek heel verschillend te lezen. Toen ik het boek voor het eerst las – het lijkt een eeuwigheid geleden, maar meer dan 3 jaar zal het wel niet zijn – bleven me vooral de  ons-kent-ons muziekfreakfeiten bij. Een eind later – zowat halfweg tussen toen en nu – en ondertussen meer Bill Withers dan The Cure (de muziekreferfenties zijn er nog niet uit) viel me vooral de vrouwelijke kant (de emoties) van het boek op. Die laatste keer las ik het boek niet uit. Impulsen volstaan om er zelf een tweede helft bij te verzinnen.
Halve boeken (her)lezen overkomt met de laatste tijd steeds vaker. Slecht zijn die daarom niet – al zit er wel eens een kutexemplaar tussen. Het is een vorm van genieten van het moment denk ik. Het is zalig om een bladzijde, of zelfs maar een fragment ervan te lezen om er dan comfortabel bij te gaan liggen en de sfeer nog eens te herkauwen. Boeken lezen is steeds meer nectar slurpen (en honing schijten).

(dit is het begin)


Geef een reactie so far
Plaats een reactie



Geef een reactie

