de Staat


Creatief met staal: Duikboot (een kunstkritiek)
augustus 20, 2006, 11:34
Filed under: Vormgeving | Tags:

De waarheid komt uit een moedermond…

Panamarenko
Weekend Knack / nr.3 1999 / p45

(…)Een maand geleden zat ik hieraan nog eens te denken: Ik was mijn duikboot ineen aan het flansen. Mijn moeder komt naar beneden. Ze kon nog juist binnen in het kot waar ik aan het werk was.
Ze zegt: “Wat zijt ge nu weer bezig? Met al dat lawaai!”
Het waren ijzeren platen waarop ik met een voorhamer klopte.
Ik zeg: “Ja! Hoe kan ik anders die platen buigen als ik er niet op klop?”
“Moet dat bij u altijd zoveel lawaai maken?” vraagt ze.
“Nee, nee! Subiet is dat gedaan.”
“En wat is dat daar nu, dat gij aan het maken zijt?”
“Een duikboot.”
“Ha! een duikboot! Kunt gij nu nooit eens iets schoons maken?”
Ik zeg: “Dat is heel school!”
Zij roept: “Niééémand vindt dat schoon!”
Ik roep terug: “Hééél de wereld vindt dat schoon!”
En toen kwam het laatste wat mijn moeder tegen mij gezegd heeft  dat eigenlijk nog heel goed in orde is: “Ja! Omdat ze niet anders durven!”(…)


Geef een reactie so far
Plaats een reactie



Geef een reactie

