de Staat


Dylan gerookt (SKC@TAZ)
augustus 3, 2006, 14:17
Filed under: Muziek | Tags: , , ,

Theater aan Zee / Oostende / 2 augustus 2006 / Café Koer / 22u

Mijn zéér gefundeerde mening over Dylan’s werk tot voor dit optreden: slaapverwekkend geneuzel.

Enkel kiekens en vissen lopen nu nog buiten, zei de stem van de organisatie in zijn inleiding tot wat zou komen. Theater aan Zee had nochtans met Stef Kamil Carlens (ofte SKC, zanger van Zita Swoon) een grote vis binnengehaald. De man mocht zich uitleven in de samenstelling van het muzikale luik van het festival en bracht als specialleke 2 opeenvolgende avonden een hommage aan Bob Dylan.

En dan de muziek. De eerste 3 nummers ging alles perfect, ik begreep zelfs waarom mensen Dylan goed vonden (hèhè)… En toen begon dat kreng voor me te roken. Ik kan begrijpen dat sommige mensen zich vrijwillig pijnigen. Waarschijnlijk willen ze de pijn en de tragiek van de artiest beter begrijpen, maar als ze anderen daarbij betrekken… Slecht zijn ze. Branden moeten ze. Lang en pijnlijk.

Gelukkig speelde de band sterk, het feit dat er gespiekt werd op partituren en in tekstboeken is het vergeven. Ik herinner me ook de manier waarop Stef Kamil Carlens de teksten naar zijn stem zette, de smoelen van Mirko Banovic, en de schone dingen die Geoffrey Burton uit een bakske (pedaal?) schudde. Opvallend was ook dat er geen bisnummers waren. Op = Op was de mededeling.

Eindconclusie: Ik ben content erbij geweest te zijn. Als het mogelijk is mogen ze het van mij op cd uitbrengen, dan kan ik er zonder rokers rond me eens echt van genieten.

De band:
SKC (stem en gitaar), Bjorn Eriksson (akoestische gitaar), Serge Feys (piano en keyboard), Mirko Banovic (bas), Geoffrey Burton (elektrische gitaar), Sam Gysel – (drum) en zijn zussen (wel toch 2 ervan, met ondersteunende stemmen).

Mijn zéér gefundeerde mening over Dylan’s werk na dit optreden: njaa, misschien heb ik wel de verkeerde cd gehoord.

Geef een reactie so far
Plaats een reactie



Geef een reactie

