de Staat


Lopersgeluk / Dwars door Sint-Kruis
september 19, 2005, 19:53
Filed under: Sport | Tags: ,

Ik heb het me afgevraagd na Dwars door Brugge, en na de 20km door Brussel, en na de Kermisloop hier in zeebrugge.
Waarom? Waarom doe ik hier eigenlijk aan mee? Bij Dwars door Brugge en de Kermisloop was er nog een goeie eindtijd die wat goedmaakte, maar zelfs dat ontbrak dit jaar in Brussel. Loopplezier was toen ver te zoeken. Als het deze keer terug zo zou lopen…

De trainingen werden aangepast: de midweekse afstanden werden iets groter (3,5km werd 5km en 5km werd 8km) en ik nam er m’n tijd voor. Scherpe tijden werden een bijzaak.
Om blitsstart en andere sloopjezelftoestanden te vermijden was het plan om achteraan te starten. Aangezien je eigen snelheid beïnvloed wordt door de mensen om je heen (ge gaat mee met de stroom) en de gezapige lopers meestal achteraan starten, zou dat helemaal in orde komen.

’s Namiddags met de trein naar Brugge en dan over de vesten te voet naar Sint-Kruis. Het was een Armand Pien-weertje, waar voor de kust een t-shirt de Metro-kledingtip van de dag had kunnen zijn kon je aan de plassen te zien in Brugge (het centrum) en omliggende gebieden in de loop van de dag wel een regenjas gebruiken. Het klaarde bij mijn aankomst op – nee, ik trek geen conclusies – maar bleef wel fris. Loopfris.

Bij het afhalen van mijn borstnummer (nr.6! het is de eerste editie en ik had me vroeg ingeschreven) kom ik collega Freddy tegen en we spreken af om samen relatief achteraan te starten, een aanvaardbaar compromis.
Zogezegd zogedaan, iedereen start en als we bijna aan de eerst bocht zijn gaat ook het startschot af. Het achteraan starten heeft z’n doel niet gemist en op het gemak lopen we samen de eerste van drie ronden. De sodibrug-organisatie heeft een mooi parcours uitgetekend langs de kerk-met-kermis en het kerkhof door een laan met villa’s uit de hogere prijsklasse naar de polders met zicht op Brugse torens, om vervolgens door één van de recentere wijken het 5km rondje af te maken op het start/aankomst-domein De Gulden Kamer.

Na de eerste ronde (26min) met de glimlach afgelegd te hebben gaan we elk onze eigen weg. Mijn hartslag gaat van zo’n 164 tijdens de eerste ronde naar maximum 188 tijdens de tweede ronde (20min). Het voelt heel goed, ik zit al met m’n gedachten bij de halve marathon van Ploegsteert (11 november), het loopplezier is er terug! De laatste ronde (22min) gaat het terug iets langzamer. Langs de kant staat een lokale winkelier met deugddoende sinaasappelkwarten. Met een inhaalcompagnon gaan ook de laatste kilometers er aan. Net voor het einde halen we ook Peter (nog een collega) bij. Hij was normaal niet van plan mee te lopen en zou seingever zijn, maar nu persen we er nog een sprintje uit voor het plezier en de eer van de weet ik veel hoeveelste plaats.

Eerste gedachte na de aankomst: volgend jaar opnieuw.

links:
organisatie: www.acsodibrug.tk
uitslag: http://users.pandora.be/atletiekclub/sodibrug/uitslagen/15km.pdf (105de)


Geef een reactie so far
Plaats een reactie



Geef een reactie

