de Staat


20km door Brussel / D-day
mei 29, 2005, 21:21
Filed under: Sport | Tags: ,

Brussel, vandaag
Start: 15u
Aankomst: 1u51’09” later

De voorspelde zware bewolking met kans op regen was de volledige heenreis te bewonderen. In Brussel aangekomen was die echter nergens meer te zien. Volgens mij is die de natie op Roland Garros gaan redden. Na de uitschakeling van Clijsters en dubbelmannen Malisse en Rochus (Rikske & Fikske) moet een weergod met een Belgische tennishart (er zijn dus toch nog Belgen, en goden) gedacht hebben dat ons Jujuke wel wat meer rust kon gebruiken. En gelijk had ie, mijn gedacht.

Terug naar het lopen…
In het kort:
Te snel gestart (tot km2) / beetje gerecupereerd (tot km5) / verder op 12km/u tempo (tot km16) / langzaam uitgedoofd (tot aankomst – volgens de ene 20,6km, volgens de andere 20,9)

In het kort, opnieuw, maar dit keer met gevoel:
Ravels Bolero warmde de massa op voor een kanon van een startschot (of een startschot van een kanon). Tussen die beiden in was ons aller Belgisch volkslied te horen. Ik dacht efkes dat Filip van Albert van België aan het meelippen was (videomuur), maar waarschijnlijk vertelde hij de dienstdoende sjerpdrager dat hij graag F16-gewijs een Belgisch li(j)ntje boven het publiek had getrokken. De vraag is natuurlijk of dat kanon dan nog zo enthousiast zou bediend worden.

Na zo’n hoop gezwam is iedereen ondertussen onderweg… dacht je verkeerd. Stapvoets en Brussel zijn ergens in de jaren 60 met elkaar getrouwd. Maar aangezien wij (relatief) vooraan mochten starten is het bij ons iets minder erg. Eens uit het jubelpark, dacht ik op zoek te gaan naar de mens die vooraan in de file liep, met als gevolg stap 1, 2, 3 en 4 van de korte versie.
Gelukkig stonden er langs het parcours een hoop (kleurrijke) bandjes wat opzwepende muziekskes te brengen. Ik dacht even dat het een soort oriëntatiesysteem voor blinden was, maar op dat vlak hadden de mensen van Extran het beter gezien. De gemorste energiedrank kleeft namelijk zo goed dat je als blinde gewoon het klevend pad moest volgen. Groen van jaloezie zagen de mensen aan de Spa-standjes. Volgend jaar brengen die hun limonades mee! Voor de volledigheid moet ik wel vermelden dat je maar 1 keer Extran kreeg en een keer of 5-6 een flesje (33cc, met sportdop) Spa-reine. Koninginnen denken blijkbaar nog altijd eerst aan kwantiteit en dan pas aan kwaliteit.

Voor de kwaliteit moest je bij de organisatie zijn. Ze hadden dan wel mijn borstnummer naar het verkeerde adres verstuurd, er lag er vandaag wel een andere op me te wachten, en het ophalen daarvan ging heel erg vlot. Het feit dat het juffrouwke dacht dat ik een Nederlander was laten we even zo. Als kleedruimte wordt de vliegtuighal van het legermuseum gebruikt (alleen daarvoor zou je al moeten meedoen) en er waren toiletten. Aan de lengte van de wachtrij te zien, te weinig, maar wel proper.

Terug thuis als geduldloos kind van mijn generatie meteen gezocht naar de uitslag, en die was er – tot mijn eigen verbazing – al. Nooitgezien. In tegenstelling tot de regen die we vanop de trein terug konden bewonderen, maar toen was haar raid op parijs reeds tot een goed einde gebracht.

Geef een reactie so far
Plaats een reactie



Geef een reactie

